Rahsia "Dot" di Logo Domino's Pizza

Sejarah Domino's Pizza lebih kurang sama dengan pencabar terdekatnya, Pizza Hut iaitu dua beradik, Tom dan James Monaghan yang meminjam USD500 untuk down payment dan  membeli store pada tahun 60an.

Gambar Tom Monaghan dalam kedai pizza pertamanya

Mereka membeli syarikat kecil, Michigan Pizzeria yang dipanggil Dominick's dan bersama2 berkecimpung berniaga sehingga James menjual semua sahamnya di syarikat hanya untuk membeli kereta terpakai, sebijik Volkswagen Beetle. Tom kemuadian membawa haluan baru dengan menukar nama ke Dominos Pizza.

Tahun 70an, cawangan pizza meningkat ke-200 buah. Pada ketika ini DOminos Pizza bersedia ke pasaran global. Ini diakui pada tahun 1983, ia membuka francais antarabangsa yang pertama di Winnipeg, Manitoba, Kanada. 

Walaupun mendapat pengiktirafan antarabangsa, Dominos Pizza kekal sebagai penyedia makanan segera tradisional kerana menu yang simple dan seragam. Mereka hanya menjual satu jenis kerak pizza yang mereka menamakan pizza biasa (Regular Pizza).

Rancangan untuk menambah "dot" di logo seiring dengan pertambahan cawangan tidak dapat dilaksanakan sebab terlalu banyak cawangan dibuka. 3 dot di logo menunjukkan jumlah 3 cawangan yang dibuka pada 1969. Plan asal untuk tambah dot ke dalam logo jika setiap cawangan baru dibuka terhenti setakat 3 saje.



Tahun 1989, detik bersejarah apabila pizza Pan Deep diperkenalkan, untuk pertama kalinya dalam 25 tahun setelah syarikat dipaksa untuk bertindak balas kepada permintaan pasaran. 

Angin perubahan bermula pada tahun 1992 apabila mereka memperkenalkan item bukan pizza yang pertama ke menu mereka iaitu breadsticks. Tahun 1996 laman web Dominos Pizza telah dilancarkan dan jualan global syarikat yang diisytiharkan hampir $ 3 bilion. Mereka telah membawa inovasi baru dalam industri pizza yang kini telah menjadi standard di seluruh dunia.

Tahun2 berikutnya, syarikat mengiklankan jika penghantaran pizza mereka mengambil masa lebih daripada 30 minit maka pizza akan dihantar percuma. Ini telah diparodied oleh filem Ninja Turtles Teenage Mutant:"pizza dude mempunyai 30 saat" untuk melengkapkan penghantaran. Pizza turtles telah lewat dan mereka menerima bayaran balik sebanyak USD3 untuk "menjadi dua minit lewat, dude!" Walau bagaimanapun, benefits kepada Domino Pizza adalah berjuta-juta kanak-kanak telah dengar nama Domino Pizza.


Tahun 1998 menyaksikan selepas 38 tahun pemilikan Tom Monagan, pengasas Dominos Pizza itu mengumumkan persaraannya dan menjual 93 peratus syarikat Bain Capital, Inc untuk kira-kira $1 bilion dan tidak lagi yang terlibat dalam operasi harian syarikat itu.

Tahun 2004, Super Bowl Ahad adalah hari penghantaran pizza yang paling sibuk tahun apabila Dominos Pizza dijual lebih satu juta pizza, yang merupakan peningkatan sebanyak 42 peratus kepada jumlah dagangan Ahad biasa. 



Standard menu Dominos Pizza bergantung kepada lokasi dan citarasa tempatan. Contohnya di Jepun ia popular dengan sotong, Pasaran eropah lebih kepada tuna dan sweetcorns manakala Greece lebih kearah Mediterranean.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...